{"id":19248,"date":"2021-12-17T17:26:12","date_gmt":"2021-12-17T15:26:12","guid":{"rendered":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/?p=19248"},"modified":"2021-12-17T17:26:12","modified_gmt":"2021-12-17T15:26:12","slug":"ny-visselblasarlag-trader-i-kraft","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-visselblasarlag-trader-i-kraft\/","title":{"rendered":"Ny visselbl\u00e5sarlag tr\u00e4der i kraft"},"content":{"rendered":"
Vilka personer omfattas av skyddet f\u00f6r visselbl\u00e5sare?\u00a0 <\/strong><\/p>\n Visselbl\u00e5sare som erh\u00e5ller skydd enligt lagen betecknas som \u201drapporterande personer\u201d. Begreppet innefattar bland annat anst\u00e4llda och tidigare anst\u00e4llda, men ocks\u00e5 vissa andra personkategorier som till exempel praktikanter, volont\u00e4rer och egenf\u00f6retagare.<\/p>\n F\u00f6r att en visselbl\u00e5sare ska \u00e5tnjuta skydd enligt lagen kr\u00e4vs att personen, i ett arbetsrelaterat sammanhang, har rapporterat om missf\u00f6rh\u00e5llanden<\/em> hos verksamhetsut\u00f6varen. Det ska ocks\u00e5 finnas ett allm\u00e4nintresse i att missf\u00f6rh\u00e5llandena kommer fram. I praktiken inneb\u00e4r detta att det ska r\u00f6ra sig om allvarliga missf\u00f6rh\u00e5llanden inom verksamheten.<\/p>\n Skyddet f\u00f6r visselbl\u00e5sare inneb\u00e4r att ber\u00f6rda personer, under vissa f\u00f6ruts\u00e4ttningar, inte kan h\u00e5llas ansvariga f\u00f6r \u00e5sidos\u00e4ttande av annars g\u00e4llande tystnadsplikt. Verksamhetsut\u00f6vare \u00e4r \u00e4ven i regel f\u00f6rhindrade fr\u00e5n att vidta repressalier mot enskilda visselbl\u00e5sare.<\/p>\n Vad inneb\u00e4r skyldigheten att inr\u00e4tta rapporteringskanaler?<\/strong><\/p>\n Den nya lagen kr\u00e4ver att verksamhetsut\u00f6vare som syssels\u00e4tter minst 50 anst\u00e4llda inr\u00e4ttar interna rapporteringskanaler f\u00f6r hantering av larm fr\u00e5n visselbl\u00e5sare.<\/p>\n Skyldigheten att inr\u00e4tta interna rapporteringskanaler b\u00f6rjar d\u00e4remot inte g\u00e4lla fr\u00e5n och med idag. I st\u00e4llet ska rapporteringskanalerna vara p\u00e5 plats efter en viss \u00f6verg\u00e5ngsperiod, enligt f\u00f6ljande:<\/p>\n <\/p>\n Verksamhetsut\u00f6vare som \u00e4r skyldiga att inr\u00e4tta rapporteringskanaler ska \u00e4ven utse en eller flera personer, alternativt utforma s\u00e4rskilda enheter, som ansvarar f\u00f6r hanteringen av inkomna rapporter. De som utses kan vara antingen intern eller extern personal. Oavsett vilken l\u00f6sning som v\u00e4ljs \u00e4r det d\u00e4remot viktigt de ansvariga kan anses som oberoende och sj\u00e4lvst\u00e4ndiga fr\u00e5n verksamhetsut\u00f6varen, f\u00f6r att undvika intressekonflikter.<\/p>\n De interna rapporteringskanalerna ska vara dokumenterade skriftligen, och det finns vissa krav p\u00e5 hur de ska utformas. Exempelvis ska det vara m\u00f6jligt att rapportera b\u00e5de skriftligen och muntligen. Det finns d\u00e4remot inga s\u00e4rskilda krav p\u00e5 att anv\u00e4nda en viss teknisk l\u00f6sning, utan rapportering kan ske genom till exempel telefon, e-post eller brev.<\/p>\n Det st\u00e4lls ocks\u00e5 krav p\u00e5 ber\u00f6rda verksamhetsut\u00f6vare att tillhandah\u00e5lla tydlig och l\u00e4ttillg\u00e4nglig information om vilka rapporteringsf\u00f6rfaranden som g\u00e4ller p\u00e5 arbetsplatsen. Verksamhetsut\u00f6vare rekommenderas \u00e4ven att utbilda sin personal i hur de kan rapportera om missf\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n Vad g\u00e4ller vid extern rapportering eller offentligg\u00f6rande av missf\u00f6rh\u00e5llanden?<\/strong><\/p>\n Den nya lagen inneh\u00e5ller s\u00e4rskilda best\u00e4mmelser om hur visselbl\u00e5sare, med bevarat skydd, kan rapportera uppgifter om missf\u00f6rh\u00e5llanden till vissa myndigheter. F\u00f6ruts\u00e4ttningarna f\u00f6r s\u00e5dan extern rapportering<\/em> skiljer sig \u00e5t beroende p\u00e5 hur rapporteringen g\u00e5r till.<\/p>\n Om visselbl\u00e5saren anv\u00e4nder sig av myndigheternas s\u00e4rskilt inr\u00e4ttade externa rapporteringskanaler,\u00a0<\/em>som f\u00f6rv\u00e4ntas finnas p\u00e5 plats den 17 juli 2022, g\u00e4ller alltid visselbl\u00e5sarskyddet. I andra fall kr\u00e4vs att visselbl\u00e5saren f\u00f6rst har rapporterat missf\u00f6rh\u00e5llandet internt till verksamhetsut\u00f6varen, utan att verksamhetsut\u00f6varen vidtagit n\u00e5gra \u00e5tg\u00e4rder \u2013 eller att missf\u00f6rh\u00e5llandet kan antas utg\u00f6ra en \u00f6verh\u00e4ngande eller uppenbar fara f\u00f6r, till exempel, omfattande milj\u00f6skada eller allvarlig ekonomisk brottslighet. Skydd vid extern rapportering g\u00e4ller ocks\u00e5 d\u00e5 det kan antas finnas en risk f\u00f6r repressalier mot visselbl\u00e5saren om visselbl\u00e5saren anv\u00e4nder verksamhetsut\u00f6varens interna rapporteringssystem.<\/p>\n Enligt lagen kan en visselbl\u00e5sare ocks\u00e5 ha r\u00e4tt att offentligg\u00f6ra<\/em> uppgifter om missf\u00f6rh\u00e5llanden med bibeh\u00e5llet skydd. Vid offentligg\u00f6randen g\u00e4ller i princip samma f\u00f6ruts\u00e4ttningar som vid extern rapportering utanf\u00f6r de s\u00e4rskilda externa rapporteringskanalerna.<\/p>\n Vad \u00e4r viktigt att t\u00e4nka p\u00e5?<\/strong><\/p>\n Trots att skyldigheten att inr\u00e4tta interna rapporteringskanaler tr\u00e4der i kraft f\u00f6rst efter en \u00f6verg\u00e5ngsperiod \u00e4r det viktigt att redan nu \u00f6verv\u00e4ga hur implementeringen b\u00f6r ske, f\u00f6r verksamheter som inte redan har en visselbl\u00e5sarfunktion p\u00e5 plats.<\/p>\n Exempel p\u00e5 fr\u00e5gor som beh\u00f6ver \u00f6verv\u00e4gas och besvaras \u00e4r:<\/p>\n <\/p>\n Den nya visselbl\u00e5sarlagen finns att l\u00e4sa i sin helhet h\u00e4r<\/a>.<\/p>\n Om du har fr\u00e5gor kring den nya visselbl\u00e5sarlagen och de krav som kan komma att g\u00e4lla f\u00f6r din verksamhet n\u00e4r de nya reglerna tr\u00e4der i kraft \u00e4r du v\u00e4lkommen att kontakta Esa Kym\u00e4l\u00e4inen<\/a>, advokat, Fredrik St\u00e5hl<\/a>, advokat, eller Gustav Tranvik<\/a>, bitr\u00e4dande jurist, p\u00e5 TIME DANOWSKY Advokatbyr\u00e5.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" I dag, den 17 december, tr\u00e4der den nya visselbl\u00e5sarlagen \u2013 lagen om skydd f\u00f6r personer som rapporterar om missf\u00f6rh\u00e5llanden (2021:890) \u2013 i kraft. Lagen \u00e4r baserad p\u00e5 EU-direktiv och ers\u00e4tter den tidigare svenska visselbl\u00e5sarlagstiftningen. Den nya lagen inneh\u00e5ller regler om bland annat skydd f\u00f6r anst\u00e4llda som rapporterar om allvarliga missf\u00f6rh\u00e5llanden och krav f\u00f6r privata och…<\/p>\n","protected":false},"author":13,"featured_media":19252,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[106],"tags":[],"yoast_head":"\n\n
\n