{"id":18302,"date":"2020-05-12T07:21:05","date_gmt":"2020-05-12T07:21:05","guid":{"rendered":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/?p=18302"},"modified":"2020-08-28T09:07:26","modified_gmt":"2020-08-28T09:07:26","slug":"ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/","title":{"rendered":"Ny dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling"},"content":{"rendered":"

Vid genomf\u00f6randet av en offentlig upphandling anses upphandlande myndigheter som utg\u00e5ngspunkt ha ett relativt stort man\u00f6verutrymme att utforma de obligatoriska krav som st\u00e4lls i upphandlingen. Detta under f\u00f6ruts\u00e4ttning att kraven uppfyller de grundl\u00e4ggande upphandlingsr\u00e4ttsliga principerna, d\u00e4ribland likabehandlingsprincipen som inkluderar en r\u00e4tt till konkurrens p\u00e5 lika villkor, s\u00e5som avseende pris. Huvudregeln \u00e4r utifr\u00e5n detta att det st\u00e5r anbudsgivare fritt att s\u00e4tta sina egna priser inom ramen f\u00f6r reglerna i lagstiftningen, bl.a. f\u00f6rfarandet r\u00f6rande underpriss\u00e4ttning. I fredags, den 8 maj, avgjorde H\u00f6gsta f\u00f6rvaltningsdomstolen ett m\u00e5l r\u00f6rande begr\u00e4nsningar av den fria priss\u00e4ttningen och f\u00f6renligheten med likabehandlingsprincipen.<\/p>\n

I det aktuella m\u00e5let hade en kommun i en upphandling avseende asfaltsarbeten delat upp arbetena i olika m\u00e4ngdintervall, d\u00e4r anbudsgivarna skulle ange priset per enhet (\u00e0-priset) f\u00f6r varje s\u00e5dant best\u00e4mt intervall. Vad som i f\u00f6rfarandet medf\u00f6rde en beg\u00e4ran om \u00f6verpr\u00f6vning var att kommunen hade st\u00e4llt upp ett obligatoriskt krav p\u00e5 att \u00e0-priset inte fick s\u00e4ttas h\u00f6gre f\u00f6r st\u00f6rre m\u00e4ngdintervall \u00e4n f\u00f6r ett l\u00e4gre. Enhetspriset fick med andra ord inte \u00f6ka om fler enheter best\u00e4lldes. Leverant\u00f6ren uppfyllde inte detta krav och fick d\u00e4rmed sitt anbud f\u00f6rkastat p\u00e5 denna grund. Leverant\u00f6rens beg\u00e4ran om \u00f6verpr\u00f6vning avslogs av f\u00f6rvaltningsr\u00e4tten medan \u00f6verklagandet bif\u00f6lls av kammarr\u00e4tten. Efter att kommunen \u00f6verklagat kammarr\u00e4ttens dom pr\u00f6vades m\u00e5let slutligen av H\u00f6gsta f\u00f6rvaltningsdomstolen.<\/p>\n

H\u00f6gsta f\u00f6rvaltningsdomstolen konstaterade att kommunens krav visserligen begr\u00e4nsade anbudsgivarnas m\u00f6jligheter att s\u00e4tta sina priser fritt eftersom priset f\u00f6r det l\u00e4gre intervallet skulle bli styrande f\u00f6r det h\u00f6gre. Redan i ett tidigare avg\u00f6rande, HFD 2018 ref. 50, hade H\u00f6gsta f\u00f6rvaltningsdomstolen ansett att det inte \u00e4r till\u00e5tet att f\u00f6rbjuda priser under en viss niv\u00e5, s.k. golvpriser. Detta eftersom fr\u00e5gor om underpriss\u00e4ttning i anbud ska pr\u00f6vas i enlighet med f\u00f6rfarandet som f\u00f6reskrivs i best\u00e4mmelserna om onormalt l\u00e5ga anbud och inte genom obligatoriska krav som automatiskt diskvalificerar anbud med uppfattad underpriss\u00e4ttning. I det nu aktuella m\u00e5let ans\u00e5g dock H\u00f6gsta f\u00f6rvaltningsdomstolen inte att det st\u00e4llda kravet innebar en inskr\u00e4nkning av hur l\u00e5gt en anbudsgivare till\u00e4ts s\u00e4tta sina priser och d\u00e4rmed begr\u00e4nsades inte priskonkurrensen. Kravet uppfattades inte heller vara utformat p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt att onormalt l\u00e5ga anbud omedelbart f\u00f6rkastades i strid med f\u00f6rfarandereglerna som ska till\u00e4mpas vid onormalt l\u00e5ga anbud. Den upphandlande myndighetens obligatoriska krav ans\u00e5gs d\u00e4rf\u00f6r vara till\u00e5tet och med \u00e4ndring av kammarr\u00e4ttens dom fastst\u00e4llde H\u00f6gsta f\u00f6rvaltningsdomstolen f\u00f6rvaltningsr\u00e4ttens domslut.<\/p>\n

Av domen f\u00f6ljer s\u00e5ledes att det ska anses f\u00f6renligt med upphandlingslagstiftningen att en upphandlande myndighet begr\u00e4nsar anbudsgivarnas m\u00f6jligheter att ange anbud d\u00e4r priset per enhet f\u00f6r ett st\u00f6rre m\u00e4ngdintervall \u00e4r h\u00f6gre \u00e4n priset per enhet f\u00f6r ett mindre m\u00e4ngdintervall f\u00f6r samma typ av arbete.<\/p>\n

Avg\u00f6randet i sin helhet hittar ni h\u00e4r<\/a>.<\/p>\n

TIME DANOWSKY ger kontinuerligt r\u00e5dgivning inom offentlig upphandling. Vid fr\u00e5gor \u00e4r ni v\u00e4lkomna att kontakta Jonas Forzelius<\/a> eller Johan Mellenius<\/a>, advokater p\u00e5 TIME DANOWSKY Advokatbyr\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vid genomf\u00f6randet av en offentlig upphandling anses upphandlande myndigheter som utg\u00e5ngspunkt ha ett relativt stort man\u00f6verutrymme att utforma de obligatoriska krav som st\u00e4lls i upphandlingen. Detta under f\u00f6ruts\u00e4ttning att kraven uppfyller de grundl\u00e4ggande upphandlingsr\u00e4ttsliga principerna, d\u00e4ribland likabehandlingsprincipen som inkluderar en r\u00e4tt till konkurrens p\u00e5 lika villkor, s\u00e5som avseende pris. Huvudregeln \u00e4r utifr\u00e5n detta att det…<\/p>\n","protected":false},"author":12,"featured_media":18046,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[106],"tags":[],"yoast_head":"\nNy dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling - TIME\u0110ANOWSKY Advokatbyr\u00e5<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"sv_SE\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Ny dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling - TIME\u0110ANOWSKY Advokatbyr\u00e5\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Vid genomf\u00f6randet av en offentlig upphandling anses upphandlande myndigheter som utg\u00e5ngspunkt ha ett relativt stort man\u00f6verutrymme att utforma de obligatoriska krav som st\u00e4lls i upphandlingen. Detta under f\u00f6ruts\u00e4ttning att kraven uppfyller de grundl\u00e4ggande upphandlingsr\u00e4ttsliga principerna, d\u00e4ribland likabehandlingsprincipen som inkluderar en r\u00e4tt till konkurrens p\u00e5 lika villkor, s\u00e5som avseende pris. Huvudregeln \u00e4r utifr\u00e5n detta att det…\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"TIME\u0110ANOWSKY Advokatbyr\u00e5\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2020-05-12T07:21:05+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2020-08-28T09:07:26+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/pepi-stojanovski-MJSFNZ8BAXw-unsplash.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"2500\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"1563\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"TIME \u0110ANOWSKY\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Skriven av\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"TIME \u0110ANOWSKY\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Ber\u00e4knad l\u00e4stid\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"3 minuter\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/\"},\"author\":{\"name\":\"TIME \u0110ANOWSKY\",\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#\/schema\/person\/21236cc04305704ee4ada9ebef2d6484\"},\"headline\":\"Ny dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling\",\"datePublished\":\"2020-05-12T07:21:05+00:00\",\"dateModified\":\"2020-08-28T09:07:26+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/\"},\"wordCount\":579,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#organization\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/pepi-stojanovski-MJSFNZ8BAXw-unsplash.jpg\",\"articleSection\":[\"I fokus\"],\"inLanguage\":\"sv-SE\"},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/\",\"url\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/\",\"name\":\"Ny dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling - TIME\u0110ANOWSKY Advokatbyr\u00e5\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/pepi-stojanovski-MJSFNZ8BAXw-unsplash.jpg\",\"datePublished\":\"2020-05-12T07:21:05+00:00\",\"dateModified\":\"2020-08-28T09:07:26+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"sv-SE\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"sv-SE\",\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/pepi-stojanovski-MJSFNZ8BAXw-unsplash.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/pepi-stojanovski-MJSFNZ8BAXw-unsplash.jpg\",\"width\":2500,\"height\":1563},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Hem\",\"item\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/en\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Ny dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/\",\"name\":\"TIME\u0110ANOWSKY Advokatbyr\u00e5\",\"description\":\"Stockholm\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"sv-SE\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#organization\",\"name\":\"TIME DANOWSKY Advokatbyr\u00e5 AB\",\"url\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"sv-SE\",\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#\/schema\/logo\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2019\/11\/unnamed.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2019\/11\/unnamed.png\",\"width\":1280,\"height\":119,\"caption\":\"TIME DANOWSKY Advokatbyr\u00e5 AB\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#\/schema\/logo\/image\/\"},\"sameAs\":[\"https:\/\/www.instagram.com\/timedanowsky\/\",\"https:\/\/www.linkedin.com\/company\/time-advokatbyr-kb\/\"]},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#\/schema\/person\/21236cc04305704ee4ada9ebef2d6484\",\"name\":\"TIME \u0110ANOWSKY\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Ny dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling - TIME\u0110ANOWSKY Advokatbyr\u00e5","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/","og_locale":"sv_SE","og_type":"article","og_title":"Ny dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling - TIME\u0110ANOWSKY Advokatbyr\u00e5","og_description":"Vid genomf\u00f6randet av en offentlig upphandling anses upphandlande myndigheter som utg\u00e5ngspunkt ha ett relativt stort man\u00f6verutrymme att utforma de obligatoriska krav som st\u00e4lls i upphandlingen. Detta under f\u00f6ruts\u00e4ttning att kraven uppfyller de grundl\u00e4ggande upphandlingsr\u00e4ttsliga principerna, d\u00e4ribland likabehandlingsprincipen som inkluderar en r\u00e4tt till konkurrens p\u00e5 lika villkor, s\u00e5som avseende pris. Huvudregeln \u00e4r utifr\u00e5n detta att det…","og_url":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/","og_site_name":"TIME\u0110ANOWSKY Advokatbyr\u00e5","article_published_time":"2020-05-12T07:21:05+00:00","article_modified_time":"2020-08-28T09:07:26+00:00","og_image":[{"width":2500,"height":1563,"url":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/pepi-stojanovski-MJSFNZ8BAXw-unsplash.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"TIME \u0110ANOWSKY","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Skriven av":"TIME \u0110ANOWSKY","Ber\u00e4knad l\u00e4stid":"3 minuter"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/"},"author":{"name":"TIME \u0110ANOWSKY","@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#\/schema\/person\/21236cc04305704ee4ada9ebef2d6484"},"headline":"Ny dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling","datePublished":"2020-05-12T07:21:05+00:00","dateModified":"2020-08-28T09:07:26+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/"},"wordCount":579,"publisher":{"@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#organization"},"image":{"@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/pepi-stojanovski-MJSFNZ8BAXw-unsplash.jpg","articleSection":["I fokus"],"inLanguage":"sv-SE"},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/","url":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/","name":"Ny dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling - TIME\u0110ANOWSKY Advokatbyr\u00e5","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/pepi-stojanovski-MJSFNZ8BAXw-unsplash.jpg","datePublished":"2020-05-12T07:21:05+00:00","dateModified":"2020-08-28T09:07:26+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#breadcrumb"},"inLanguage":"sv-SE","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"sv-SE","@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/pepi-stojanovski-MJSFNZ8BAXw-unsplash.jpg","contentUrl":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/pepi-stojanovski-MJSFNZ8BAXw-unsplash.jpg","width":2500,"height":1563},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/ny-dom-avseende-fri-prissattning-inom-offentlig-upphandling\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Hem","item":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/en\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Ny dom avseende fri priss\u00e4ttning inom offentlig upphandling"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#website","url":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/","name":"TIME\u0110ANOWSKY Advokatbyr\u00e5","description":"Stockholm","publisher":{"@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"sv-SE"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#organization","name":"TIME DANOWSKY Advokatbyr\u00e5 AB","url":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"sv-SE","@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2019\/11\/unnamed.png","contentUrl":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-content\/uploads\/2019\/11\/unnamed.png","width":1280,"height":119,"caption":"TIME DANOWSKY Advokatbyr\u00e5 AB"},"image":{"@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#\/schema\/logo\/image\/"},"sameAs":["https:\/\/www.instagram.com\/timedanowsky\/","https:\/\/www.linkedin.com\/company\/time-advokatbyr-kb\/"]},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/#\/schema\/person\/21236cc04305704ee4ada9ebef2d6484","name":"TIME \u0110ANOWSKY"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/18302"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/12"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=18302"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/18302\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":18500,"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/18302\/revisions\/18500"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/18046"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=18302"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=18302"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.timedanowsky.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=18302"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}